Weblog

Bekijk hier het overzicht van de Archief blogs

Hoogbegaafd en je anders voelen

Voor hoogbegaafde kinderen is het vaak lastig om een omgeving te vinden waarin ze aansluiting vinden met peers. Ze hebben vaak het gevoel anders te zijn. Helaas meestal niet ‘mooi anders’ maar ze voelen zich ‘vreemd anders;’ of zoals laatst een kind in mijn praktijk zo treffend zei: “ik voel me een stukje dat niet […]

Hoogbegaafd en het stukje dat niet in de puzzel past

“Ik heb het gevoel dat ik dat stukje ben, dat niet in de puzzel past,” zegt Naud wanhopig en ik zie tranen opwellen in zijn ogen. Naud voelt zich niet begrepen door zijn klasgenootjes en zijn juf. En andersom begrijpt hij hen ook niet. Net als de vijftienjarig Iris kan hij zich met niemand identificeren.

Liever op gevoel dan volgens de regels

Het boek van Berthold Gunster met de titel ‘lastige kinderen heb jij even geluk,’ kent ondertussen vrijwel iedereen. Ik verwijs er vaak naar als een ouder tijdens de intake aangeeft de wanhoop nabij te zijn. Al gauw verschijnt er dan gelukkig weer een glimlach op het gezicht. Als moeder van 4 kinderen snap ik hun […]

De werking van het brein bij stress

Eindelijk vakantie!! Zijn jullie al een beetje aan het bijkomen van alle drukte? In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan: toetsen, Koningsdag, schoolreisjes enzovoort.  En juist gevoelige kinderen (en hun ouders) hebben hier ontzettend […]

Hoogbegaafd en ‘ik doe het graag op mijn manier.’

“Waarom houdt de autonomie op zodra een kind een schoolgebouw binnenkomt?,” vraagt Emiritus Hoogleraar Human Resource Development Joseph Kessels zich af. Vervolgens citeert hij een leus die hij op een muur in een Zuid-Frans provinciestadje zag staan: ‘Je ne suis pas né pour être dirigé,’ oftewel: ‘Ik ben niet geboren om gemanaged te worden.’ Het doet […]

Ik zie, ik zie wat jij nog niet zag

Afgelopen zondag werd ik geraakt door het verhaal van Enis Odaci in het programma ‘de Verwondering.’ Vanwege polio moest de kleine Enis destijds speciaal onderwijs volgen. Gelukkig zag een leerkracht op die school dat Enis een cognitief talent had. Zij zorgde ervoor dat hij naar het regulier onderwijs kon. Na de basisschool kon Enis naar […]

Wat Sven Kramer en hoogbegaafde kinderen gemeen hebben

Zondag 11 februari is Sven Kramer voor de derde keer op rij olympisch kampioen geworden op de 5000 meter. Fantastisch! Een prachtig resultaat van een combinatie van talent, hard werken, coaching op vaardigheden en vertrouwen in zijn mogelijkheden. Maar stel nou dat de talentvolle Sven niet de zoon was geweest van Yep kramer en niet in […]

Workshop communiceren met je (hoog)begaafde kind

Heb je vaak eindeloze discussies en putten de tomeloze energie en de emoties van je kind jou uit? Beland je regelmatig in een conflict met je kind en gaat dit ten koste van de sfeer in huis? Dat is vreselijk frustrerend en niet effectief. In deze workshop leer je kenmerkend positief gedrag en stressgedrag bij […]

Thema-avond: Ongewoon hoogbegaafd

In de week van de hoogbegaafdheid , organiseert Smart-Ease ook dit jaar op maandagavond 12 maart a.s   een thema-avond over (hoog)begaafdheid. Gewoon hoogbegaafd Wellicht ben je al eens in de gelegenheid geweest om op internet onderstaande docu te bekijken, waarbij hoogbegaafde kinderen, hun ouders en experts op het gebied van hoogbegaafdheid aan het woord zijn:   Ongewoon hoogbegaafd […]

Verlegen, dan maar een niveau lager?

Ik zie ze veel in de praktijk; slimme kinderen maar in het eerste opzicht verlegen. In de klas vallen ze nauwelijks op. Hun leerkrachten spreken daarom al snel hun bezorgdheid uit naar de ouders. Zo ook naar de moeder van Maureen. Uit de praktijk: Maureen Maureen is een pienter en leergierig meisje. In de klas […]

Cito: middel of doel?

De zin en onzin van toetsen Op de meeste scholen wordt de Citotoets twee keer per jaar afgenomen. Een spannende tijd voor de leerlingen – en hun ouders. Maar ik hoor ook vaak van leerkrachten dat ze zich verlamd voelen door de afrekening op toetsresultaten en alle regels van de onderwijsinspectie. Bovendien is de vraagstelling […]

Mijn wens voor 2018

Niets is zo frustrerend als je kind niet met plezier naar school gaat. Logisch dat je er dan als ouders alles aan wilt doen om ervoor te zorgen dat je kind zich weer gelukkig voelt. En wat is het dan fijn als de leerkracht jouw verhaal serieus neemt en samen met jou wil onderzoeken wat […]

(Hoog)begaafd en Pippipower

Terwijl ik de kast opruim, gaat mijn aandacht naar een plakboek vol met felicitaties naar aanleiding van de geboorte van onze jongste dochter, ons vierde kind. Nu alweer bijna 15 jaar geleden. Ik kan het niet laten om het toch even door te bladeren. Bij het lezen van alle kaarten komen alle herinneringen naar boven. […]

Week van de hoogbegaafdheid: workshop en lezing

Van 10 maart tot en met 18 maart 2018 is de week van de hoogbegaafdheid. In die week organiseert Smart-Ease ook weer een aantal activiteiten. Workshop communiceren met (hoog)begaafde kinderen Wegens groot succes zal in deze week wederom de workshop ‘communiceren met hoogbegaafde kinderen’ worden georganiseerd. Datum en tijdstip worden nader bekend. Lezing Daarnaast zal […]

Vier dingen die niet op je verlanglijstje mogen ontbreken als je een (hoog)begaafd kind hebt

De maand december is de tijd van de verlanglijstjes. Dat komt goed uit want ik ben inmiddels al een aantal zaken tegengekomen, die in ieder geval op mijn lijstje komen te staan: 1. Een boek vol rolmodellen voor rebelse meisjes Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes zet sprookjes in een geheel nieuw daglicht met 100 voorleesverhalen over […]

Hoogbegaafd en ziek van school

Terwijl ik in de werkkamer zit hoor ik mijn oudste dochter vanuit de naastgelegen badkamer uit volle borst meezingen op het lekkere ritme  van de titelsong van Soof 2: “Judge me niet. Het kan me geen moeoeoer schelen, wat ze denken, ze weten niet beter…” ‘Kan me geen moer schelen wat ze denken, ze weten […]

Workshop communiceren met je hoogbegaafde kind

Heb je vaak eindeloze discussies en putten de tomeloze energie en de emoties van je kind jou uit? Beland je regelmatig in een conflict met je kind en gaat dit ten koste van de sfeer in huis? Dat is vreselijk frustrerend en niet effectief. In deze workshop leer je kenmerkend positief gedrag en stressgedrag bij […]

Informatieavond 6 november: slim maar niet gelukkig.

Het is nog maar kort geleden dat jij je nieuwsgierige, energieke, pientere kleuter voor het eerst naar groep 1 bracht. Wat had ze er zin in!!Eindelijk naar school. Daar ging het allemaal gebeuren. Je bent nu ruim 2 maanden verder en je ziet je vrolijke kind veranderen in een meisje vol frustratie dat ‘s avonds […]

Geen klik met de leerkracht; wat nu?

“Tjonge wat lijkt dit kind op mij!! Het lijkt wel of ik de hele tijd in de spiegel kijk,” zegt Marja, de moeder van Iris. We kunnen er gelukkig samen om lachen als ik zeg: “ja joh, naast een appelboom liggen geen peren.” Zo moeder zo dochter Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke, energieke, […]

Lezing en workshop in de maand november

Slim kind?! Heb je als ouder of leerkracht een kind dat zich niet begrepen voelt? Gaat het met weerstand naar school en laat het niet de verwachte resultaten zien? Heb je vaak eindeloze discussies en putten de tomeloze energie en emoties van het kind je uit? Misschien is het kind dan wel (hoog)begaafd. Dat kan op het […]

Helder communiceren: jong geleerd is oud gedaan

Het is heerlijk weer en mijn man en ik besluiten een eind te gaan fietsen. We fietsen een knooppuntroute die ons langs de mooiste plekjes in Twente leidt. Onderweg zie ik aan de linkerkant van de weg een man die vluchtig oogcontact maakt en mompelt in een naar mijn mening Amsterdams accent: “Mot 22 hebbu.” […]

Met gebalde vuisten kun je geen handen schudden

Na een heerlijke vakantie is nu iedereen weer aan de slag. Uiteraard hoop je dat je kind weer elke dag met plezier naar school gaat, leuke sociale contacten opdoet en weer nieuwe vaardigheden leert. Niet vanzelfsprekend Met plezier naar school gaan is echter niet voor elk kind een vanzelfsprekendheid. Het afgelopen schooljaar heb ik veel […]

Hoogbegaafde kinderen en hiaten in de kennis

Hiaten in de kennis Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van de uitdagingen is het wegwerken van hiaten in de kennis. Hiaten in de kennis komen regelmatig voor bij hoogbegaafde leerlingen en kunnen grote gevolgen hebben. Hoe is het mogelijk dat hoogbegaafde […]

Les over stress?

Eindelijk vakantie!! Zijn jullie al een beetje aan het bijkomen van alle drukte? In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan: verjaardagsfeestjes die nog gevierd moeten worden, schoolreisjes, cadeautjes regelen voor de meester en de […]

Een héééél moeilijk werkje!

Ik zie veel slimme en gevoelige kinderen in de praktijk die de lat hoog leggen voor zichzelf. Ze hebben een grote interne criticus. Daardoor zijn ze vaak bang om fouten te maken en risico’s te nemen. Deze kinderen hebben baat bij ouders en leerkrachten die vertrouwen in hen hebben en dit uitspreken en hen met […]

Help, ik wil mijn kind terug!!

“Ik ben radeloos. Sinds Daan naar school gaat komt hij telkens als een vulkaan die op uitbarsten staat, in huis. Ik zie ‘de bui’ al hangen zodra hij uit de klas komt: rode oren en blik op onweer. Ik hoef maar te vragen wat er is en hij barst in brullen uit. Is dit nou […]

Over de ijstijd en onderwijsvernieuwing

En daar zitten we dan: mijn dochter en ik met het zweet op onze rug te puzzelen op de vragen van Aardrijkskunde. Terwijl de buitenthermometer 35 graden in de zon aangeeft, verdiepen wij ons, ironischer kan het niet, in de ijstijd. Dochter had de vragen meegekregen naar huis omdat vrijwel de gehele klas een onvoldoende […]

Onrecht: wil je gelijk of geluk?

Ik zeg het bijna dagelijks tegen kinderen in mijn praktijk: ”fouten maken mag. Je kunt er van leren. Wat kan er nou in het ergste geval gebeuren als je een fout maakt?” Nou heb ik deze week ervaren dat er aan het maken van een fout een hoog prijskaartje kan hangen.

Hoogbegaafd en onderpresteren: het vervolg van Tycho

Herinneren jullie je Tycho nog: een leuke, nieuwsgierige, pientere jongen die helaas al vroegtijdig vastliep in het onderwijs? Zijn moeder vertelt hoe het verder ging: Hoera, de testuitslag! Of toch te vroeg gejuicht? We zagen het dus inderdaad niet verkeerd. Hij had meer dan voldoende potentieel. Nu zou het allemaal goedkomen. Aan de hand van […]

Hooggevoelig en een sterke eigen wil: een uitdaging in de opvoeding

Dertig procent van de hoogsensitieve kinderen is niet alleen hooggevoelig maar heeft ook een hele ijzersterke eigen wil (J.van Olphen, 2016). Deze enthousiaste, leergierige kinderen zijn altijd op zoek naar avontuur en nieuwe belevenissen: ze zoeken de prikkels op maar tegelijkertijd raken ze snel overprikkeld. Niet zo’n beste combi dus. Deze lieve, enthousiaste kinderen kunnen […]

4 leestips voor ouders en leerkrachten van hooggevoelige kids

Een hoge staat van energie, tomeloze nieuwsgierigheid, volledig op kunnen gaan in een taak binnen het interessegebied, een beeldende fantasie, snel afgeleid door lawaai of walgen van bepaalde geurtjes, ‘himmelhoch jauchzend zum Tode betrübt.’ Herkenbaar? Veel hoogbegaafde kinderen zijn hooggevoelig; ze doen extra veel indrukken op en reageren intens op al deze indrukken.  Dit heeft […]