Kijktips

Op deze pagina vind je video’s en vlogs

NOS Jeugdjournaal: ‘Voor deze kinderen is thuisonderwijs wel fijn’

Komende maand gaan de schooldeuren van het primair onderwijs na een lange lockdown, weer open. Veel gezinnen hangen de vlag uit als de kinderen na deze lange periode van thuisonderwijs weer naar school gaan. Toch is dat niet bij iedereen het geval, is mijn ervaring. Sommige kinderen vinden thuisonderwijs wel fijn. Dit werd o.a. ook […]

Lees verder

Hoogbegaafd en hoe daag jij je kind thuis uit?

Om te voorkomen dat de interne motor  bij je kind te langzaam draait is uitdaging belangrijk. Als we het over uitdaging bij hoogbegaafde kinderen hebben dan hebben we het vaak over uitdaging op school. Het is echter minstens zo belangrijk om ook thuis een activiteit te hebben die motiverend en leerzaam is. Het mooiste is […]

Lees verder

Hoogbegaafd: brief aan minister Slob

Hoogbegaafde kinderen die geen passend leeraanbod krijgen, komen soms gedwongen thuis te zitten. Ze kunnen het niet meer opbrengen om elke dag eindeloos te moeten wachten en dingen te doen die ze al lang kennen. Daarnaast missen ze de aansluiting met peers. Hierdoor kunnen ze zich erg eenzaam voelen. Een trage interne motor en flink […]

Lees verder

De werking van het brein bij stress

Bijna vakantie. Heerlijk!! Daar is je gezin vast aan toe. In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan. De normale structuur ontbreekt vaak.  En juist gevoelige kinderen (en hun ouders) hebben hier ontzettend veel last […]

Lees verder

Thema-avond: Ongewoon hoogbegaafd

In de week van de hoogbegaafdheid , organiseert Smart-Ease ook dit jaar op maandagavond 12 maart a.s   een thema-avond over hoogbegaafdheid. Gewoon hoogbegaafd Wellicht ben je al eens in de gelegenheid geweest om op internet onderstaande docu te bekijken, waarbij hoogbegaafde kinderen, hun ouders en experts op het gebied van hoogbegaafdheid aan het woord zijn:   Ongewoon hoogbegaafd […]

Lees verder

Hoogbegaafdheid en misdiagnoses

Als hoogbegaafde kinderen geen passend leeraanbod en begeleiding krijgen dan kan dat zorgen voor frustraties. Het kind laat dan een reactie zien op stress: ofwel het wordt boos, verdrietig of het sluit zich helemaal af. Als de leerkracht alleen oordeelt op grond van wat hij of zij waarneemt, dan is de kans groot dat het […]

Lees verder

Hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2017

Op 11 april organiseerde Smart-Ease de tweede avond op rij over hoogbegaafdheid en asynchrone ontwikkeling. Opnieuw waren er meer aanmeldingen dan plaatsen. Er waren dit keer veel belangstellende ouders en zeer betrokken professionals uit het onderwijs aanwezig. Waarom de belangstelling zo groot was, blijkt uit de ervaringsverhalen van ouders. Zij ervaren nog steeds veel onbegrip. […]

Lees verder

(Hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling: terugblik informatieavond 2016

Op 14 maart 2016 organiseerde Smart-Ease een informatieavond over (hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling bij kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 9 jaar. Aanwezige ouders en leerkrachten delen hun verwachtingen en ervaringen met betrekking tot deze avond. Lees meer over (hoog)begaafdheid en asynchrone ontwikkeling of bekijk onderstaande video voor een sfeerimpressie: [wonderplugin_video iframe=”https://www.youtube.com/watch?v=ZniOL4VRrAs” […]

Lees verder

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid

Voorlichtingsfilm over hoogbegaafdheid Liske en Merel zijn de hoofdrolspelers in mijn filmpje over hoogbegaafdheid. Hun verhaal heeft veel reacties en emoties losgemaakt op social media. Daarom wil ik een vervolg maken. Want beelden zeggen meer dan 1000 woorden!

Lees verder

Hoogbegaafd en emoties: de film Inside out/Binnenstebuiten

Binnenstebuiten; een kijkje in je gevoelswereld Net terug van vakantie liet ik me de eerste regenachtige dag verleiden tot een ‘filmmiddagje’ met jongste. De keuze viel op de Disney-Pixarfilm ‘Inside-out‘ (Binnenstebuiten). De recensies over deze film maakten me erg nieuwsgierig. En het resultaat overtrof mijn verwachtingen; wat een prachtige, ontroerende en leerzame film!! Een aanrader!! […]

Lees verder

Hoe leg je de link tussen de plusklas en de reguliere klas?

Niet alleen op woensdag hoogbegaafd Veel (hoog)begaafde kinderen gaan als ze ‘geluk’ hebben eens per week naar de plusklas. Dit is vaak een dag die hen veel energie geeft. Ze worden uitgedaagd en de nieuwsgierigheid en de verwondering wordt aangewakkerd. Er worden vragen gesteld waarbij de hogere orde denkvaardigheden worden aangesproken (evalueren, analyseren en creëren). […]

Lees verder

Themaweek (hoog)begaafde peuters en kleuters: een terugblik

In de week van 29 september tot 3 oktober 2014 organiseerde Smart-Ease in samenwerking met Doumée ‘De week van de (hoog)begaafde peuter en kleuter’. Doel van deze week was om ouders en begeleiders meer informatie te geven over het opvoeden en begeleiden van deze kinderen. Voor de kinderen zelf werden tijdens deze week activiteiten aangeboden. […]

Lees verder

Help, mijn kind is onhandig!

Stel, je bent ouder van een talentvol kind. Maar tijdens de 10-minutengesprekken hoor je structureel hetzelfde: je kind verstoort de lessen vaak, heeft zijn werk niet op tijd af, werkt slordig en het handschrift is onleesbaar. Ook thuis wordt je geduld regelmatig op de proef gesteld: je kind is steeds de laatste die tijdens het […]

Lees verder

Als ik Minister van Onderwijs was…

Onlangs ontving ik een enthousiaste mail van Richelle de Deugd naar aanleiding van de video op mijn website: ‘Passend onderwijs volgens hoogbegaafde kinderen.’ Richelle is groepsleerkracht en hoogbegaafdenbegeleider (www.hobega.nl) in Limmen (Noord-Holland). Richelle is vaak in gesprek met haar leerlingen, maar dit filmpje zette haar toch ook aan het denken. Dit is wat Richelle schreef: […]

Lees verder

De onderwijsvisie van hoogbegaafde kinderen

In 2011 interviewde ik Jorn, Merel en Thijn, toen respectievelijk 10 en 9 jaar oud. Jorn, Merel en Thijn gingen destijds met veel weerstand naar school: ze voelden zich niet gezien, begrepen en kregen voor hun gevoel geen erkenning voor hun behoeftes. Ze waren enorm gedreven om mee te werken aan dit interview. Uit de […]

Lees verder

Geloof in jezelf! – de film Proof

‘If you don’t belief in yourself, who will believe in you’ Gebaseerd op het gelijknamig toneelstuk van David Auburn: winnaar Pulitzer Prijs. Misschien herken je het bij jezelf dat je enthousiast aan iets begint en dat tijdens het proces naar het einddoel je motivatie afneemt. Hoe makkelijk is het dan om allerlei redenen te bedenken […]

Lees verder

Little man Tate: Wat is geluk?

Dede weet al bij de geboorte van haar zoon Fred, dat dit kind iets heel bijzonders heeft. Als hij opgroeit blijkt dat hij anders is dan zijn schoolgenootjes. Hij vindt maar moeizaam aansluiting bij zijn leeftijdsgenootjes.  maar is een genie op het gebied van wiskunde, het milieu, kunst etc. Zijn moeder probeert zijn leven zo […]

Lees verder

Filmtip: Extraordinary measures over de kracht van samenwerken

Samenwerken is iets waar hoogbegaafden vaak een hekel aan hebben. Ze klaren de klus liever in hun eentje. Voor leerkrachten en ouders kan het daarom een hele uitdaging zijn om hen het nut van samenwerken in te laten zien. In de film ‘Extraordinary measures’ laten de hoofdrolspelers Brendan Fraser en Harrison Ford zien wat het […]

Lees verder

Bovenschoolse plusklas Reflexis

Reflexis heeft als innovatief schoolbestuur ook oog voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. In de twee plusklassen van Reflexis komen kinderen van alle Reflexis-scholen samen om ook voor deze kinderen sociaal leren op gang te brengen. De eerste resultaten zijn buitengewoon positief!  In deze film kunt u luisteren ook naar de meningen van […]

Lees verder

Leerstrategie: mindmappen. Kijk hoe het werkt!

Mindmapping Mindmappen is een techniek om je hersens beter te gebruiken waardoor leren leuker en makkelijker wordt. Volgens deskundigen kun je met mindmappen meer informatie verwerken, complexe informatie structureren, een beter overzicht houden en sneller leren. Deze techniek is bijvoorbeeld geschikt om gedachten te ordenen, projecten, werkstukken en presentaties voor te bereiden en je creativiteit […]

Lees verder

Hoogbegaafd en dyslectisch

Hoogbegaafdheid en dyslexie zijn twee diagnoses die elkaar maskeren. Het kan daardoor voor een leraar moeilijk worden om dyslexie bij een hoogbegaafd kind te herkennen. In deze video vertelt een hoogbegaafde leerling met dyslexie zijn verhaal. Dit wordt ondersteund door een remedial teacher en een psycholoog.  

Lees verder