Uit de praktijk

Bekijk hier de aan de praktijk gerelateerde blogs

Hoogbegaafd en het stukje dat niet in de puzzel past

“Ik heb het gevoel dat ik dat stukje ben, dat niet in de puzzel past,” zegt Naud wanhopig en ik zie tranen opwellen in zijn ogen. Naud voelt zich niet begrepen door zijn klasgenootjes en zijn juf. En andersom begrijpt hij hen ook niet. Net als de vijftienjarig Iris kan hij zich met niemand identificeren.

Liever op gevoel dan volgens de regels

Het boek van Berthold Gunster met de titel ‘lastige kinderen heb jij even geluk,’ kent ondertussen vrijwel iedereen. Ik verwijs er vaak naar als een ouder tijdens de intake aangeeft de wanhoop nabij te zijn. Al gauw verschijnt er dan gelukkig weer een glimlach op het gezicht. Als moeder van 4 kinderen snap ik hun […]

Hoogbegaafd en ‘ik doe het graag op mijn manier.’

“Waarom houdt de autonomie op zodra een kind een schoolgebouw binnenkomt?,” vraagt Emiritus Hoogleraar Human Resource Development Joseph Kessels zich af. Vervolgens citeert hij een leus die hij op een muur in een Zuid-Frans provinciestadje zag staan: ‘Je ne suis pas né pour être dirigé,’ oftewel: ‘Ik ben niet geboren om gemanaged te worden.’ Het doet […]

Ik zie, ik zie wat jij nog niet zag

Afgelopen zondag werd ik geraakt door het verhaal van Enis Odaci in het programma ‘de Verwondering.’ Vanwege polio moest de kleine Enis destijds speciaal onderwijs volgen. Gelukkig zag een leerkracht op die school dat Enis een cognitief talent had. Zij zorgde ervoor dat hij naar het regulier onderwijs kon. Na de basisschool kon Enis naar […]

Verlegen, dan maar een niveau lager?

Ik zie ze veel in de praktijk; slimme kinderen maar in het eerste opzicht verlegen. In de klas vallen ze nauwelijks op. Hun leerkrachten spreken daarom al snel hun bezorgdheid uit naar de ouders. Zo ook naar de moeder van Maureen. Uit de praktijk: Maureen Maureen is een pienter en leergierig meisje. In de klas […]

Cito: middel of doel?

De zin en onzin van toetsen Op de meeste scholen wordt de Citotoets twee keer per jaar afgenomen. Een spannende tijd voor de leerlingen – en hun ouders. Maar ik hoor ook vaak van leerkrachten dat ze zich verlamd voelen door de afrekening op toetsresultaten en alle regels van de onderwijsinspectie. Bovendien is de vraagstelling […]

(Hoog)begaafd en Pippipower

Terwijl ik de kast opruim, gaat mijn aandacht naar een plakboek vol met felicitaties naar aanleiding van de geboorte van onze jongste dochter, ons vierde kind. Nu alweer bijna 15 jaar geleden. Ik kan het niet laten om het toch even door te bladeren. Bij het lezen van alle kaarten komen alle herinneringen naar boven. […]

Hoogbegaafd en ziek van school

Terwijl ik in de werkkamer zit hoor ik mijn oudste dochter vanuit de naastgelegen badkamer uit volle borst meezingen op het lekkere ritme  van de titelsong van Soof 2: “Judge me niet. Het kan me geen moeoeoer schelen, wat ze denken, ze weten niet beter…” ‘Kan me geen moer schelen wat ze denken, ze weten […]

Geen klik met de leerkracht; wat nu?

“Tjonge wat lijkt dit kind op mij!! Het lijkt wel of ik de hele tijd in de spiegel kijk,” zegt Marja, de moeder van Iris. We kunnen er gelukkig samen om lachen als ik zeg: “ja joh, naast een appelboom liggen geen peren.” Zo moeder zo dochter Marja en dochter Iris zijn allebei vrolijke, energieke, […]

Helder communiceren: jong geleerd is oud gedaan

Het is heerlijk weer en mijn man en ik besluiten een eind te gaan fietsen. We fietsen een knooppuntroute die ons langs de mooiste plekjes in Twente leidt. Onderweg zie ik aan de linkerkant van de weg een man die vluchtig oogcontact maakt en mompelt in een naar mijn mening Amsterdams accent: “Mot 22 hebbu.” […]

Hoogbegaafde kinderen en hiaten in de kennis

Hiaten in de kennis Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. Eén van de uitdagingen is het wegwerken van hiaten in de kennis. Hiaten in de kennis komen regelmatig voor bij hoogbegaafde leerlingen en kunnen grote gevolgen hebben. Hoe is het mogelijk dat hoogbegaafde […]

Les over stress?

Eindelijk vakantie!! Zijn jullie al een beetje aan het bijkomen van alle drukte? In de weken vlak voor de vakantie is er vaak veel minder structuur en bovendien is er stress omdat er nog flink wat zaken op het programma staan: verjaardagsfeestjes die nog gevierd moeten worden, schoolreisjes, cadeautjes regelen voor de meester en de […]

Een héééél moeilijk werkje!

Ik zie veel slimme en gevoelige kinderen in de praktijk die de lat hoog leggen voor zichzelf. Ze hebben een grote interne criticus. Daardoor zijn ze vaak bang om fouten te maken en risico’s te nemen. Deze kinderen hebben baat bij ouders en leerkrachten die vertrouwen in hen hebben en dit uitspreken en hen met […]

Help, ik wil mijn kind terug!!

“Ik ben radeloos. Sinds Daan naar school gaat komt hij telkens als een vulkaan die op uitbarsten staat, in huis. Ik zie ‘de bui’ al hangen zodra hij uit de klas komt: rode oren en blik op onweer. Ik hoef maar te vragen wat er is en hij barst in brullen uit. Is dit nou […]

Over de ijstijd en onderwijsvernieuwing

En daar zitten we dan: mijn dochter en ik met het zweet op onze rug te puzzelen op de vragen van Aardrijkskunde. Terwijl de buitenthermometer 35 graden in de zon aangeeft, verdiepen wij ons, ironischer kan het niet, in de ijstijd. Dochter had de vragen meegekregen naar huis omdat vrijwel de gehele klas een onvoldoende […]

Onrecht: wil je gelijk of geluk?

Ik zeg het bijna dagelijks tegen kinderen in mijn praktijk: ”fouten maken mag. Je kunt er van leren. Wat kan er nou in het ergste geval gebeuren als je een fout maakt?” Nou heb ik deze week ervaren dat er aan het maken van een fout een hoog prijskaartje kan hangen.

Hoogbegaafd en onderpresteren: het vervolg van Tycho

Herinneren jullie je Tycho nog: een leuke, nieuwsgierige, pientere jongen die helaas al vroegtijdig vastliep in het onderwijs? Zijn moeder vertelt hoe het verder ging: Hoera, de testuitslag! Of toch te vroeg gejuicht? We zagen het dus inderdaad niet verkeerd. Hij had meer dan voldoende potentieel. Nu zou het allemaal goedkomen. Aan de hand van […]

Hooggevoelig en een sterke eigen wil: een uitdaging in de opvoeding

Dertig procent van de hoogsensitieve kinderen is niet alleen hooggevoelig maar heeft ook een hele ijzersterke eigen wil (J.van Olphen, 2016). Deze enthousiaste, leergierige kinderen zijn altijd op zoek naar avontuur en nieuwe belevenissen: ze zoeken de prikkels op maar tegelijkertijd raken ze snel overprikkeld. Niet zo’n beste combi dus. Deze lieve, enthousiaste kinderen kunnen […]

Hoogbegaafdheid en misdiagnoses

Als hoogbegaafde kinderen geen passend leeraanbod en begeleiding krijgen dan kan dat zorgen voor frustraties. Het kind laat dan een reactie zien op stress: ofwel het wordt boos, verdrietig of het sluit zich helemaal af. Als de leerkracht alleen oordeelt op grond van wat hij of zij waarneemt, dan is de kans groot dat het […]

Nathan (11): “Waarom ik Cito haat.”

Op verzoek van de intern begeleider analyseer ik de toetsresultaten midden groep 8 van Nathan. De resultaten vielen namelijk erg tegen. Nathan (11 jaar) gaat komend schooljaar naar het voortgezet onderwijs. Hij heeft de basisschool altijd met groot gemak doorlopen. Hij heeft zelfs een klas overgeslagen. De resultaten van de Cito geven nu een heel […]

Cito-angst: een slechte raadgever

Hoe frustrerend is het als je veel meer kunt dan de Cito-uitslag doet vermoeden. In het ideale geval zou de leerkracht die de kwaliteiten van de leerling kent, dit relativeren. Maar in het geval van Madieke komt de uitslag hard aan. Ze is door de Cito-uitslagen zo onzeker geworden dat ook de resultaten van de […]

Als je hoogbegaafde kind vastloopt in het onderwijs

13 tips voor een succesvolle begeleiding Als je niet goed in je vel zit, veroorzaakt dat stress. Dat geldt voor ons allemaal. Maar hoe die stress zich uit, is bij iedereen anders. Bovendien: een kind dat maanden en soms zelfs jaren in een stressvolle situatie heeft moeten functioneren en zich niet begrepen voelde, is niet […]

Hoogbegaafd en onderpresteren

Eindelijk naar school – een ouder vertelt Hoera, onze Tycho werd 4 jaar en mocht eindelijk naar school. Stoer, want daar zou het allemaal gaan gebeuren! Toch? Van sociaal naar stil Vol enthousiasme ging Tycho zijn eerste dag tegemoet. Onze Tycho, die altijd zo nieuwsgierig was, vol vragen zat en alles wilde weten – tot […]

Over de kerstgedachte, het kastje en de muur

Nog even en het is weer kerst. Als kind werd ik al gegrepen door het verhaal van Maria en Jozef, die in de koude decembernacht onder moeilijke omstandigheden op zoek waren naar een plek om te overnachten. Ik snapte maar niet dat een herbergier een hoogzwangere dame onderdak kon weigeren. Dat maakte me zo boos! […]

Hoogbegaafde kinderen en samenwerken

Hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komen op het gebied van onderwijs een aantal flinke uitdagingen tegen. In dit vijfde deel: de uitdaging van het samenwerken. Samenwerken is niet alleen voor kinderen lastig. Ook veel volwassenen hebben er moeite mee. Maar hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen nog minder gemotiveerd om samen te werken […]

hoogbegaafd en autonoom

Voor vertrouwen moet je moeite doen Terwijl ik het prachtig blog van leerkracht Hanneke Saaltink lees, denk ik terug aan vorig najaar. Ik ben het met haar eens dat je voor vertrouwen soms veel moeite moet doen als ouders. Neem het voorbeeld van onze tweede zoon; toen net 18. Hij liet via Whatsapp weten dat […]

Gevoelig hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen erg gevoelig. Zo pikken veelal de emoties op uit hun omgeving.  Soms lijkt het alsof ze dwars door iemand heen kunnen kijken. Jonge kinderen die nog geen woorden kunnen geven aan wat ze voelen, kunnen voor hun omgeving een ‘spiegel’ zijn. Je ziet in het gedrag van het kind […]

Smart-Ease in Enschede: hoe het begon

Vijf jaar was ie toen hij met wallen onder zijn ogen op de bank zat; klagend over buikpijn en hoofdpijn. Hij wilde niet meer naar school.  Was dit het vrolijke, ondeugende, nieuwsgierige jongetje dat we een een jaar geleden naar school brachten? Hij had er zo naar uitgekeken Even riep het bij mij herinnering op […]

Hoogbegaafd en ongemotiveerd

“We hebben hier geen speciale programma’s. Ik kan Ruben niet helpen. Het lijkt me beter dat we uitkijken naar een andere school.” Deze woorden galmen nog steeds na in de oren van Marjan, de moeder van Ruben. Ze kijkt me wat vertwijfeld aan. Een andere school is dat nou de oplossing?

Lachend leren

Als we het hebben over de uitdagingen die we met onze kinderen te gaan hebben, zegt een goede vriend van ons altijd: “Ja, aj knien’n hebt, hej köttels.” (voor de niet Tukkers onder ons: als je konijnen hebt, heb je keutels.)  En zo is het. Kinderen vragen aandacht en soms extra ondersteuning en dat kost […]

Slim op vakantie met hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafd ben je niet alleen op school. Ook als je op vakantie gaat, blijven de leerhonger, de gevoeligheid en andere eigenschappen die deze kinderen kunnen hebben in alle hevigheid aanwezig. Als je allemaal een fijne vakantie wilt beleven, is het verstandig hier rekening mee te houden bij het maken van vakantieplannen. Natuurlijk zijn niet alle […]

Het beleid ten koste van het kind

‘Verdraaid onderwijs’ Systemen, regels, procedures: in veel organisaties lijken die geen middel maar het doel. Wouter Hart noemt ze, in zijn gelijknamige boek,  ‘verdraaide organisaties.’ Volgens Hart knopen zij de wereld aan elkaar met systemen, beleid en monitoringsgegevens. “Ze gaan ervan uit dat deze ervoor zorgen dat mensen de goede dingen gaan doen. Er lekt veel energie en […]